Chmurdalia to powieść o odrywaniu się: od losu, w który pragną nas wtłoczyć bliscy, od strachu. To Odyseja na opak. Ale tułaczka Odyseusza interesuje mnie nie tylko, że jest archetypem podróży. Sięgam do tradycji homeryckich bardów, bo jak mówi Eulalia Barron, jesteśmy tym, co pamiętamy. [Joanna Bator].
UWAGI:
Stanowi kontynuację powieści pt.: Piaskowa Góra.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Słuchając Franka Sinatry Sasza wywraca na wierzch puste kieszenie płaszcza, spod obcasa wyjmuje żyletkę i zaczyna starannie obcinać lewą kieszeń. Wchodzi Anita. Przeżyła około czterdziestu lat i można sądzić, że nie przyszło jej to łatwo. Ma na głowie trochę za małą czapkę z nausznikami. Ubrana jest w długi kolorowy płaszcz, męskie buty i rękawiczki bez kilku palców. Pcha przed sobą metalowy wózek - taki, jakich używa się w sklepach - zawierający cały jej dobytek. Plastikowe torby wypchane ubraniami. Na szczycie leży różowy telefon. W ręku trzyma plastikowy kubek z kawą. Podchodzi blisko Saszy, rzuca mu krótkie spojrzenie i wychodzi. Sasza odprowadza ją wzrokiem. W chwili, gdy Anita znika ze sceny, magnetofon zacina się. Sasza potrząsa nim kilka razy, bez skutku. Anita wraca na scenę i magnetofon zaczyna grać. Sasza patrzy na nią i na magnetofon z namysłem. Anita wychodzi i znów magnetofon dławi się i przestaje działać. Sasza znów potrząsa nim bez skutku. Anita wchodzi po raz trzeci. Sasza patrzy na nią, a potem na magnetofon z nadzieją. Ale tym razem nic się nie dzieje. Sasza jest rozczarowany.
UWAGI:
Na stronie tytułowej i okładce: Wydawnictwo W.A.B.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Bohaterowie zawartych w tym tomie dwóch mikropowieści są nieproszonymi gośćmi rzeczywistości. Zarówno "Rude włosy nocą", będące nostalgiczną spowiedzią prowincjonalnego nieudacznika, jak i "Powrót do Breitenheide", przenoszący nas w Prusy Wschodnie, do zagubionego w lasach majątku, łączy świadomość przemijania, klimat melancholijnej prowincji i przygody duszy zagubionej w zmieniającym się świecie. Akcja tytułowej opowieści dzieje się w środowisku malarzy. Do wsi, w której kryje się przed światem malarz Martin Stiebl, przyjeżdża paryski marszand z piękną modelką. Jest rok 1913, za chwilę wybuchnie pierwsza wojna światowa. Bohaterowie Kowalewskiego przeczuwają katastrofę i próbują na swój artystowski sposób ją oswoić. Książka Kowalewskiego podejmuje wywiedzioną z przeszłości i doprowadzoną aż do naszych czasów refleksję o przemijaniu - nieuchronnym, choćby nawet racje sztuki mówiły co innego.[Wydawnictwo W.A.B., 1998]
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni